Hogyan alkoss jó karaktereket?

Photo by Allef Vinicius on Unsplash
Egy jó regényhez nem elég, hogy az alapötleted helytálló legyen. A helyesírás, a fogalmazás és sok más faktor mellet fontos a karakterek kidolgozottsága is. Bármilyen jó lehet a könyved cselekménye, lehetnek gyönyörűek a leírásaid és érdekesek a csavarok, ha a szereplők egysíkúak, a mű nem lesz igazán emlékezetes. Ha a karakterek nem érdekfeszítőek, a párbeszédek se lesznek azok. Léteznek erre vonatkozó alapszabályok, amiket ha követsz, elég valószínű, hogy a karaktereid érdekesek és élethűek lesznek, ráadásul még érzéseket is tudnak majd kiváltani az olvasódból - ami elengedhetetlen ahhoz, hogy az olvasó végig feszülten kövesse a történetet.


1. Legyen háttértörténete!


A neten rengeteg karakterekre vonatkozó kérdőívet találsz, főleg, ha tudsz egy kicsit angolul, de még telefonra is készítettek több ilyen alkalmazást. Akkor is írd össze magadnak, ami eszedbe jut róla, hogyha az nem biztos, hogy előkerül a történetben. Ha számítógépen írsz, nyiss minden fontosabb karakternek egy szövegfájlt, és írj le mindent, amit fontosnak találsz.
Hogyha tudod, hogy jutott a karaktered oda, ahol most van, jobban fogod érteni a tetteinek az okait, jobban meg tudod írni a reakcióit és az érzéseit. Megérted, miért olyan, amilyen, és nem lesznek egymást kizáró tulajdonságai.


2. Legyen célja!


Ne csak úgy tengjen-lengjen a történetben. Ha nincs célja, nincs miért izgulnunk, nem tudunk vele együtt érezni. Csak úgy lesz, és kész. A történet se fog sehova eljutni.
Ne csak a főszereplődnek legyen célja. Lehet, hogy csak az övét ismerjük meg leginkább, de mindenkinek, aki megváltoztatja a történet menetét, legyen valami oka vagy célja azzal, hogy azt tegye, amit. Így kiszúrhatod a logikai bakikat is.


3. Legyenek hibái!


Senki sem tökéletes. Még a tökéletesre tervezett emberek sem. Ha nincsenek hibáik, nem lesznek hitelesek, és nem lesz lehetőségük fejlődni a történet során. Természetesen hiba alatt nem azt értem, hogy szálkás a haja vége, van egy pattanás az orrán vagy van rajta egy kis felesleg. Ne ragadjunk le a külsőségeknél!

4. Ütközzön akadályokba!

Ez főképpen a történetre vonatkozik, de szerintem fontos, hogy itt is megemlítsem. Ha minden egyből sikerül neki, nem lesz miért olvasnunk a történetet, hiszen úgyis tudjuk, hogy a végén megkapja a fiút, felveszik oda, ahol tovább akar tanulni, vagy legyőzi a főgonoszt.

5. Legyen saját hangja!

Nem kell, hogy szélsőséges különbségek legyenek (tehát ne az legyen a különbség, hogy az egyik mindegyik szava után teszi, hogy b*szdmeg, vagy hogy úgy beszél, mint ahogy négyszáz évvel ezelőtt beszéltek), de legyen megismerhető. Ismerjem meg akkor is, hogy ki beszél, ha nem írod oda a nevét. Tükröződjön a beszédén a személyisége.

6. Legyen véleménye!

Ahogy neked is van véleményed a dolgokról (persze nem kell, hogy mindenről legyen), a karakterednek is kell, hogy legyen véleménye. Ha az határozott, akkor álljon ki mellette, ne hagyja magát könnyen áttéríteni a sötét oldalra. Jó kis viták lehetnek abból, ha egy másik fontos szereplőnek ellenkező véleménye van valamiről.

7. Legyenek valós érzelmei!

Itt nem csak arra gondolok, hogy legyen szerelmes a legjobb pasiba, vagy utálja a tanárait. Bánjon meg dolgokat, féljen, izguljon, legyen rosszul, legyen mérges (akár sokáig). Minden fontosabb dolog váltson ki belőle valamilyen érzelmet. A karaktered nem egy bábu, hogy minden ugyanazt a reakciót váltsa ki belőle.


8. A legfontosabb: fejlődjön!


A történet egyik alapköve, hogy a főszereplő (és akár egyéb szereplők) karakterfejlődésen mennek át. Nem mondom, hogy könnyű ezt úgy megírni, hogy hihető legyen és a karakter is saját maga maradjon, mert nem az. Ha már az elején kitalálod, hogy miben fejlődjön a karaktered, akkor már azt is tudod, hogy mi legyen a hibája, és ezt a fejlődést is meg tudod alapozni. Lehet, hogy az elején még csak mások segítségével tud bármit is csinálni, a végén már önálló lesz. Vagy a végére rájön, hogy valamit elrontott. Vagy előítéletes volt, de rájött, hogy nem minden az, mint aminek elsőre látszik. Kell, hogy valami oka legyen ennek a pozitív irányú változásnak, aminek meg is kell jelennie a történetben - nem fog csak úgy a semmiből megváltozni.

Tipp/feladat: Vedd sorra azokat a karaktereket, akik valamilyen hatással vannak a történet haladására! Jellemezd őket olyan hosszan, amennyire csak tudod, aztán írj a szemszögükből fülszöveget (az ötlet a Lexen jegyzetei című oldalról van)! Hogy néz ki az ő történetük? Ha tudod, építsd bele a főszereplőt!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések