Hogyan reklámozd a történeted?

Ha valaki közzéteszi egy regényét, előbb-utóbb eszébe fog jutni az is, hogy azt minél több emberhez eljuttassa. Ehhez hoznék pár tanácsot, amit összevonok az online reklámozás etikettjével. 
Photo by Kate Trysh on Unsplash

Ezek a tanácsok főleg az online (például Wattpadon, Bloggeren) közzétett, ingyen olvasható regényekre, "sztorikra" vonatkozik, bár lehet köztük olyan is, ami nyomtatásban megjelent könyvekre is alkalmazható. A cikket a Facebookon gyakran előfordult hibák, illetve a privátban történt tanácskérés alapján írom. 

1. Nem csak az fontos, hogyan reklámozol.
Fontosnak tartom az elején kiemelni, hogy nem csak maga a történetet reklámozó poszt tartalma a lényeges, hanem az is, hogy a sikeres reklám után mit kapnak az olvasók. Egy szép borítóval, igényes fülszöveggel, wattpadon a megfelelő mennyiségű kulcsszóval sokkal több ember fogja valóban el is olvasni a történetedet, mintha egy összecsapott borítóval, fülszöveg nélkül reklámoznád. A fülszöveget, még akkor is, ha nehézséget okoz, mindenképp magadnak írd meg, máskülönben az olvasó becsapva fogja érezni magát.
Természetesen nem csak a külső és a fülszöveg fontos, hanem az is, ami belül van. Legalább annyi energiát fektess az írástechnikai tudásod fejlesztésbe, mint amennyit a reklámozásra szánsz.

2. Borító, borító, borító.
Ha szeretnél magadnak gyártani egy igényes borítót, ide és ide kattintva elolvashatod a borítókészítésről szóló cikkeimet.

3. Ne felejtsd a linket.
Tiszteld meg azzal az olvasókat, hogy nem várod el tőlük, hogy ők keresgéljenek téged Wattpadon. Lustaság csak a neved, a történeted címét vagy egy screenshotot csatolni, nemtörődömséget sugároz a potenciális olvasók felé. Talán belefér az a fél perc, amíg megkeresed a linket és kimásolod, nem? Ahogy lehet, könnyítsd meg az olvasók dolgát, mert sokan már csak azért sem fogják megkeresni a történeted, mert nincs kedvük pötyögni, azonban egy linkkel már egy kattintással a történetedhez jutnak. 

4. Fülszöveg, beharangozó vagy részlet.
Már eljutottál addig, hogy egy screenshot helyett linket csatolsz, azonban még úgy is, hogy a linkkel együtt megjelenik a borító és a cím, ez még kevés. Adj az olvasóknak több konkrétumot: másold be a fülszöveged, amiből kiderül, hogy miről fog szólni a történeted, esetleg írj valami beharangozót hozzá (biztos találkoztál már például könyvkiadók oldalán regénybeharangozóval, nyugodtan kövesd a példájukat), de akár egy rövid részletet is megoszthatsz, ami megragadja az olvasót. 

5. Facebook etikett. 
Photo by NeONBRAND on Unsplash
Talán ez nem olyan nagy újdonság, de még mindig futok bele ilyenekbe. Facebookon illik a posztot köszönéssel kezdeni, a posztokban nagybetűvel kezdeni a mondatokat. Ez nem chat.
Fontos, hogy mindig ellenőrizd, milyen feltételekkel lehet egy csoportban reklámozni!

6. Ne spoilerezz.
Lehet, hogy egy konkrét fejezetet szeretnél megosztani, amiben a főszereplő egyedül maradt, mert a társa meghalt, azonban ezt inkább ne emeld ki. Vannak olyanok, akik csak most találkoznak először a történeteddel. Ha mindenképp szeretnéd megemlíteni, egy olyan utalást adj, amit csak azok értenek meg, akik olvasták a szóban forgó fejezetet.

7. Ne spamelj.
Ha reklámozáshoz jut az ember, mindig nagyon izgatott lesz, és előfordulhat, hogy heti háromszor az összes létező csoportban megosztja a történetét, azonban ezzel pont az ellenkezőjét éri el annak, amit szeretne. Bosszantó lesz a sok reklám, ezért sokan pont ezért nem is fogják megnyitni a történetet. Próbáld megtalálni az arany középutat.

8. Legyél aktív.
Ha csak azért lépsz be a csoportokba, hogy reklámozhasd magad, de a posztokat nem figyeled, sok jó lehetőséget halasztasz el. Lehet, hogy valaki épp egy olyan történetet keres, mint a tiéd. Lehet, hogy valaki éppen kíváncsi, ki mit ír, aztán azok közül válogat. Lehet, hogy éppen egy fülszövegláncot alkotnak a csoporttagok az egyik poszt alatt. Érdemes az ilyenekben részt venni.

9. Ne hasonlítgasd az olvasottságod máséhoz.
Az, hogy alacsonyabb számokat mutat a te történetednél a Wattpad vagy más platform, nem jelenti azt, hogy a történeted rossz, unalmas, nem szeretik az emberek. Egyszerűen előfordul, hogy az algoritmusok egyes történeteket előrébb tesznek, mint másokat. Az is lehet, hogy eddig nem megfelelően reklámoztál, vagy rossz platformon osztod meg a történeted. Lehet, hogy Wattpadon nem olvasnak sokan, de Merengőn vagy Polcon többen olvasnának, sőt az is lehet, hogy akár ugyanezzel a történettel megnyersz egy pályázatot, kiadják a könyved és hatalmas siker lesz. Az olvasottság sokszor nem csak a tehetségen és a jó reklámon múlik, a szerencse is szerepet játszik benne, mint ahogy bármi másban. 
Főleg ne hasonlítsd a történeted képes és emojis, "igénytelen"-nek címkézett sztorikhoz. Ezekkel nincs baj, de egy teljesen más kategória, más a közösséget szólít meg, ők nem vesznek el tőled olvasókat, mert akik az ilyen történeteket szeretik olvasni, azok nem olvasnak regényeket. 

10. Kettős mérce
Sokan panaszkodnak, hogy nem olvassák őket elegen, alig hagynak kommenteket, csillagokat, alacsony a nézettségük. Aztán amikor szóba jön, kiderül, hogy ők nem olvasnak se Wattpadon, se máshol, nem kommentelnek, nem csillagoznak, nem vesznek részt az amatőr írói közösségben. Ne várjunk el olyan dolgokat másoktól, amiket mi sem teszünk meg. Hidd el, ha te is elkezdesz olvasni, csillagozni, kommentelni, és őszintén csinálod, nem csak azért, hogy utána visszakapd, meg fog térülni. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések