Hogyan fejlődj az írásban filmnézéssel?


Már a szereplőkről és a prológusról szóló cikkeknél is említettem azt, hogy a figyelmes filmnézés a hasznodra válhat ez ügyben, azonban ennél sokkal több dolog van, amire felhasználhatod az ezzel töltött idődet. Szóval tollat és lapot elő, és amikor legközelebb egy jó filmet nézel, bátran jegyzetelj.


Photo by Charles Deluvio 🇵🇭🇨🇦 on Unsplash
  • A történetvezetés. Figyeld meg, mikor és hogyan ismerjük meg a főszereplőt, mikor jön a bonyodalom és mikor érünk a tetőponthoz, illetve a kettő közötti részt mivel van kitöltve, hogy ne untassa a nézőt. 
  • A jelenetek közötti váltás. Nehéz elmagyarázni, mitől lesz jelenet egy jelenet, miért kezdődik és végződik ott, ahol. Erre rá kell érezni, a rendezők ezt nagyon jól csinálják. Figyeld meg, mikor van a jelenetek között váltás, illetve ezt hogyan teszik és hogyan mutatják az idő múlását (így nem kell odaírnod, hogy “aznap este” vagy “három órával később”). Tudni fogod, mikor legyen vége egy fejezetnek (még akkor is, ha néha több jelenetet vonsz össze egy fejezeten belül).
  • Párbeszédek. Vannak, akiknek sokáig tart ráérezni, hogyan legyen jó egy párbeszéd. Bár a helyesírását nem fogják megtanítani a filmek, sokat segíthetnek abban, hogy élet- és karakterhűbb legyen az egész. Vannak, akik túl cicomás vagy körülményes mondatokat használnak, amitől teljesen elüt a valóságtól, viszont vannak olyanok is, akik teljesen a valóságot próbálják visszaadni, ami az igazat megvallva nem valami kellemes, ugyanis az emberek nagyon sokat ismételnek, rengeteg töltelékszót használnak és ha nem figyelnek, igazán magyartalan mondatokat mondanak. Bár a filmekben lévő párbeszéd közel áll a valós beszédhez, mégsem összecsapott, éppen úgy, mint ahogy egy könyvben lennie kell. 
  • Érzelmek átadása, mimika. Sok kezdő író nem tudja, hogyan jelenítse meg az érzelmeket, a legtöbben beleesnek abba a hibába, hogy “mérges lett”, “szomorú lett” és hasonló mondatokat használnak ahelyett, hogy ezt jobban érzékeltetnék. A filmekben ezt nem tudják megtenni (milyen lenne már, ha állandóan közbeszólna egy narrátor, hogy “XY mérges lett”), hanem azt próbálják megmutatni, milyen az, ha valaki mérges. Ezt természetesen a jó színészek adják át, jó filmeknél. Néha még meg is lepődök, mennyire átjönnek a szereplők érzései a játékuk által.
  • Atmoszférateremtés. Bár a rendezőknek van egy olyan lehetősége is, hogy hangeffekteket és zenéket használnak (youtube-on rengeteg videó van, amiről leveszik az aláfestő zenét, elég vicces), nem csak ez az egyetlen eszköz, amivel megteremtik a megfelelő hangulatot az adott jelenethez. A színek (hideg-meleg), a hangok (például madárcsicsergés, sistergés, suhintás hangja), a fények (sötétség - derűs napsütés), a karakterek megjelenése, a helyszínek, a párbeszédek mennyisége és minősége, és még sok minden hozzájárul ahhoz, hogy egy jelenetnek olyan hangulata legyen, amilyen. Bátran használd a trükköket, amiket itt a rendezők használnak.
  • Sejtetés, előrevetítés, eltitkolás. Ezek mind olyan eszközök, amik egy jó könyvben általában megjelennek. A filmekben is rengetegszer alkalmazzák, ráadásul egy filmet, mivel sokkal rövidebb, könnyebben megnézheted még egyszer, és így jobban feltűnnek majd az ilyen elemek.
  • “Kameraállás”. Ez nem jutna eszébe mindenkinek elsőre, de a filmeknél igenis fontos, hogy éppen hogyan használják a kamerát. Egy izgalmas jelenetnél sokszor váltanak, szinte kapkodják a kamerát, hogy átérezzük azt a rohanást, amit a szereplők tapasztalnak. Ezt írásban érzékeltetheted rövid mondatokkal és hirtelen váltásokkal. Bár E/1-ben csak azt tudod mutatni, amit a nézőpontkaraktered lát, mindentudó E/3-ban tudsz játszani azzal is, hogy távolabbról nézed a várost, messziről közelítesz a robogó vonatra, és így tovább.
  • Karakterábrázolás. Egy film stábja mindig figyel arra, hogy az adott karakter jól össze legyen rakva, még ha nem is tud annyira kibontakozni, mint egy könyvben. A forgatókönyvírók úgy írják meg a párbeszédeket, a stylist úgy öltözteti és úgy csináltatja a haját, és a többi. Mindent a személyisége és a filmben betöltött szerepe köré építenek, és ezt te is tudod használni regényíráskor.

Te gondoltál már arra, hogy ilyen irányban hasznosítsd a filmnézéssel töltött időt? Esetleg tanultál már valamit filmekből, amit később felhasználtál írás közben? Oszd meg velünk kommentben :)

Megjegyzések