A konfliktus hiányáról



Sziasztok! 

Rég írtam már ide bármit is, ezért úgy gondoltam, egy viszonylag rövid cikkel térnék vissza.

Ebben a cikkben a konfliktus hiányáról szeretnék írni nektek.
Na de mi az a konfliktus? 

Általános értelemben a konfliktus valamilyen összetűzés, ellentét két személy vagy csoport között. Az irodalomban (a Cambridge Dictionary után szabadon fordítva) egymással ellentétben álló erők, amik a történet, könyv vagy film cselekményét alkotják. 


Photo by David Iskander on Unsplash

Ennek két fajtája van: 
- Belső konfliktus: Ahogy a nevében szerepel, ez a karakteren belül játszódik be. A karakter saját magával áll szemben, ami hatással van a történet egészére. (Bővebben később.)
- Külső konfliktus: Ez az, ami az "egyértelműbb". Konfliktusban állhat egymással két karakter (akik általában a főhős és a főgonosz), a főszereplő a természettel (pl. egy természeti katasztrófa), a társadalommal, a technológiával és még sok mással. 
Egy történet akkor jó, ha mindkét típus jelen van benne, és azok egymáshoz kapcsolódnak - az egyik konfliktus csak akkor oldódik meg, ha a másik is.

Gyakran előfordul azonban, főleg a kezdő íróknál, hogy egy történetnek nincs konfliktusa. Nincs valami, ami összefogná és egyben tartaná az egészet, ami megadná a történet vázát. A jelenetek csak egymásra vannak halmozva, nem vezetnek sehova és nem köthetők semmihez.
Ilyenkor szoktak előjönni alapvető történetvezetési hibák: az író nem tudja, mihez kezdjen a sztorival, csak ír valamit, ami eszébe jut. Hatásvadász jelenetek, hosszas poénkodások és hisztik, viták, sértődések követik egymást, a harmincadik randi részletes leírása, de még mindig nem vagyunk semerre. A legtöbbször az írónak ilyenkor elfogynak az ötleteit, és vagy félbehagyja az egészet, vagy a semmi közepén ír egy lezáró fejezetet.

Azonban egy történetnek egy kerek egésznek kell lennie, koherens fejezetekkel és cselekménnyel. Nem csak, hogy jobb lesz az egész, de élvezetesebb, összetettebb lesz a megírása.

Ha van konfliktusod, akkor:
- Fel tudod építeni a történetet úgy, hogy minden jelenet egy pontba vezessen, a konfliktust támassza alá. Ennélfogva sokkal érdekesebb, összetettebb történetet tudsz majd írni.
- Nem untatod az olvasót hatásvadászattal, hisztivel. 
- Ha jól csinálod, MINDENNEK lesz jelentősége, és ezt az olvasó is tudni fogja. Minden, ami történik, nagyobb hatással fog bírni rá.
- Kevésbé leszel tanácstalan, hogyan folytasd (természetesen ennek ellenére is ütközhetsz akadályokba), illetve milyen fülszöveget, kedvcsinálót, hirdetést írj. Ezek sokkal hatásosabbak lesznek, mint azok, amik egy konfliktus nélküli történethez kapcsolódnak.

Hogyan jöhetsz rá, hogy van-e egyáltalán egyértelmű konfliktusod?
Foglald össze mindössze egy mondatban (vagy maximum egy rövid bekezdésben), miről szól a történet, mi az, ami összefogja. Ez olyan lesz, mint egy "mini fülszöveg". Itt nem kell, hogy kiderüljenek az okok, a végkifejlet, háttérsztori, semmi. Csak a konfliktus.
Természetesen ez nem mindig könnyű, és nem is mindig működik, de ha nincs konfliktus, biztos, hogy nem tudsz erre a kérdésre olyan választ adni, amivel elégedett vagy. (Természetesen a fejlődéstörténeteknél, lélektani regényeknél ez nem mindig ilyen egyszerű.)

Néhány példa:
- Stella csisztás fibrózissal küzd, ezért nem mehet más beteghez három lépésnél közelebb, azonban egyszer csak beleszeret Willbe.
- Clary egy ismeretlen démoni világba csöppen, miután édesanyja eltűnik, és a látásra szert téve árnyvadászok segítségével próbál rátalálni.
- Celaenának, a híres orgyilkosnak meg kell nyernie a király bajnokságát, ha szabad akar lenni rabszolgasága alól, azonban a palotában rejtélyes gyilkosságok történnek.
- Rómeó és Júlia: Két szerelmes nagy küzdelmek után a halálba menekül a szülői viszályok elől.
- Bűn és bűnhődés: Eltökélt fiatalember önmagát hősnek képzelve a jó ügy érdekében bűnbe keveredik.

Gondolkozz el azon, vajon a saját történetednek van-e egyáltalán konfliktusa, és ha igen, elégedett vagy-e vele. Egy egyszerűbb külső konfliktus (például romantikus vagy realisztikus, mindennapi történetnél (mint az Egy különc srác feljegyzései) esetében sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a belső konfliktusra, emellett a karakterekre és a stílusra is, ugyanis ebben az esetben ezek adják a történet nagy részét.

Egy kis feladat: próbáld meg egy mondatban összefoglalni a történeted konfliktusát itt, kommentben, és mondd el, mit gondolsz róla :)

Bővebben a konfliktusokról később.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések